Vi elsker å lage nye produkter!
Det er morsomt å lage øl. Det er ekstra morsomt å lage produkter som folk kjøper igjen og igjen. Vi er hele tiden på jakt etter nye smaker og vinklinger. Nye muligheter er et samtaletema hver uke på Nøisom. Vi vet at dere som kjøper Nøisom er opptatt av nyheter og synes det er spennende med nye smaker, og derfor er nyheter viktig for oss.
Neste uke lanserer vi tre nye varianter i butikk. Det er en IPA med med melon og grapefrukt, og vi kommer med Nøisom Fusion Mango & Ananas. Disse variantene kommer først i MENY-kjeden. Vi har også laget en ny bringebær-tonic i Tundra-serien. Disse tre variantene er resultatet av en rekke prosesser vi skal gjennom før flaskene står i butikken.
Det første som skal til er å ha en retning eller idé om hva vi har lyst til å lage. Alle vi som jobber på Nøisom har meninger om dette og vi diskuterer oss frem til hva vi tror kan være de beste mulighetene. Vi sorterer litt i hva vi selv liker, hva vi vet om markedet som skal kjøpe ølet og hva som er mulig å få til på det bryggerioppsettet vi har. Vi blir stort sett enige. Vi diskuterer også fortløpende hvilke varer vi må ta ut og avslutte. Vi kan dessverre ikke lansere nyheter uten samtidig å ta livet av noen varianter.
Disse diskusjonene har vi egentlig hver eneste uke. På et eller annet tidspunkt må vi bestemme oss for hva vi skal gå for. For nyhetene som kommer nå, ble den avgjørelsen tatt rett etter sommerferien i fjor.
Da starter jobben med å få ølet til butikk. Det første vi gjør er å registrere de nye produktene i Tradesolution. Det er en database som inneholder alle fakta dagligvarekjedene trenger for å kunne selge ølet. Det er mål og vekt, ingredienser, strekkoder og tilgjengelighet. I Tradesolution får varene et EPD-nummer. EPD-nummeret er varens identitet og nummeret brukes av alle kjedene. Vi får ikke solgt noe uten denne identiteten.
Parallelt med registreringen jobber vi med å utvikle oppskrifter og finne råvarer til produktet. Vi må også få laget et utkast til etiketten som skal være på flaskene. Når alt dette er på plass kan prisen kalkuleres, og vi er klare for å presentere nyhetene for butikk-kjedene.
Det er ikke en selvfølge at kjedene vil kjøpe nyhetene våre. De forskjellige butikk-konseptene har forskjellige behov. Det er ikke naturlig at en KIWI-butikk skal ha størst utvalg av Nøisom. Det forventer du kanskje på MENY eller i en Coop Mega. Vi forholder oss til det og har en god formening om hva som vil passe hvor.
I desember fikk vi svar på våre tilbud til kjedene. Det gikk som vi håpet på og vi fikk gjennomslag for våre forslag. Og derfra og ut er det produksjonsavdelingen som tar kontrollen. Råvarer blir bestilt, etiketter blir trykket og alt settes i produksjon med en gang alt er i hus. Da er det travelt på bryggeriet. Vi har tidsfrister vi må overholde, og da kan det ikke være skjær i sjøen.
Med det samme varene er klare, kjører vi inn til Tradesolution i Oslo med vareprøver. De skal kontrollere vekt, mål og strekkoder, og de skal ta produktbilder som skal inn i EPD-databasen.
For tre uker siden ble de nye varene hentet og kjørt inn til grossistlager. Akkurat nå er varene på vei til butikker over hele landet. Ser du de ikke, kan du gjerne spørre etter de. Nå har du EPD-nummeret å vise til også.
Tre ganger i året har vi anledning til å lansere nyheter på butikk. Det er vinduer i februar, mai og september. Det er i februarvinduet det kommer flest varer. Mai og september handler mye om sesongvarer. Vi er allerede i gang med jobben rundt sommerøl. Kanskje det kommer noe helt nytt fra Nøisom i år?
Tekst og foto: Per Arne Hovland